Kroatian Split ja lähiseudun nähtävyyksiä

Kâstel Lukcis kylä

Kroatia tuntuu olevan nyt kovin suosittu kohde ja instagramissa törmää ihastuttaviin kuviin kyseistä maasta. Me olimme lomamatkalla Kroatiassa kesäkuun alussa. Tässä ajassa muistikuvat kohteesta on hiukan hämärtynyt ja tämän vuoksi valokuvia katsellessa ei tule sellaista turhautumista, kuin mitä se olisi heti reissun jälkeen. Silloin ei osaa katsoa asiaa ulkopuolisen silmin vaan valokuvat näyttää pliisuilta juuri koettuihin asioihin verrattuna.

Viikon mittaisen loman ajan majoituimme Huvilassa 16 turistin voimin. Kokemuksesta olen kertonut aiemmassa postauksessa ja nyt ajattelin kertoa paikoista joita ehdimme näkemään ja kokemaan reissumme aikana. Reissun jälkeen tuntui, että viikko oli veden pärskettä ja altaalla lasten riemun katselemista. Kuvia selatessa tajuaa, että viikkoon mahtui yllättävän paljon muutakin ohjelmaa.

Veneretki

Aiemmalla Kroatian reissulla olemme havainnut hyväksi vaihtoehdoksi omatoimisen veneretken joille vuokrataan vene ja kuski. Tällä kertaa retken järjestelyssä meitä avitti huvilan omistajat. Retkiaamuna meidät noudettiin huvilalta ja opastettiin satamaan josta vene tuli meidät hakemaan. Veneen miehistöön kuului nuori poika, joka toimi kapteenina ja nuori tyttö, joka hoiti muut tohinat. Päivän retkikohteena oli sininen laguuni jota ennen teimme pysähdyksen laguunin läheisyydessä sijaitsevalle saarelle. Kauniin saaren ainoa kahvila oli suljettu joten vierailu saarella jäi kovin lyhyeksi. Tämän jälkeen rantauduimme pieneen kylään jonka nimeä en nyt muista. Kylän uimarannalla odottelimme ruokapaikkojen aukeamista ja vilvoittelimme vedessä. Ruokailun jälkeen jatkoimme matkaa laguunille jonne oli kerääntynyt useampi venekunta. Ihastelimme paikkaa ja nautimme kirkkaasta vedestä sekä sen asukkaista. Merisiilien vuoksi osa porukastamme käytti uidessa kenkiä, mutta onneksi nämä pisteliäät uintikaverit oli havaittavissa kirkkaan veden ansiosta joten kengät ei ole pakolliset.

Retkipäivä sattui olemaan todella lämmin ja pienempi väki sekä flunssainen äitini alkoivat haluta takaisin huvilalle. Mieheni ui veneen luokse ilmoittaakseen meidän lähtöaikeista. Vene oli meidän kanssa erimieltä eikä suostunut käynnistymään. Muun porukan kanssa odotimme rannalla veneen korjausta ja odotus pikkaisen koetteli lasten huumoria. Onneksi vika löytyi ja mieheni sai kapteenin kanssa korjattua veneen strartin niin pääsimme lähtemään. Tästäkin retkestä jäi kauniiden maisemien lisäksi muisteltavaa.

Krka- kansallispuisto

Oman perheen kesken teimme päiväretken Krkan kansallispuistoon. Vuokra-autolla ajoimme noin tunnin matkan määränpäähän. Parkkipaikalta kävelimme ihastuttavan kylän kapeita käytäviä pitkin satamaan. Satamassa oli vaihtoehtona vuokrata pyörä tai jatkaa matkaa laivalla vesiputouksille. Tällä kertaa otimme valmiin kyydin ja tämä oli kannattava ratkaisu sillä maisemat oli ihastuttavat. Perille päästyämme ihmisten määrä hiukan yllätti, mutta tämä ei haitannut elämystä jonka saimme. Vesiputoukset oli aivan käsittämätön näky ja luonto niiden ympärillä todella kaunis. Kohteessa oli onneksi varauduttu ihmismäärään ja paikanpäällä oli useita eri ravintola sekä kioski vaihtoehtoja.

Ruokailun jälkeen esikoinen rohkeni uimaan isänsä kanssa. Me arkajalat ei rohjettu mennä kylmään veteen vaan ihastelimme näkyä ja putouksella eläviä kaloja rannalta käsin. Paikkaa voin lämmöllä suositella. Autolla mentäessä matkalle sattui tietulli, mutta tämä hoitui nopeasti ja oli edullinen. Splitin keskustassa tehdään paljon erilaisia retkiä ja tämäkin kohde on yhtenä vaihtoehtona.

Splitin satama ja temppeli

Meidän majoituksen sijainti osui nappiin ja saimme viettää viikon pienen kylän rauhassa. Kyläläisten katseista voi päätellä, että paikassa oli hyvin vähän turisteja meidän lisäksemme. Splitin keskustassa niitä oli senkin edestä. Tässä kohtaa lomaa tajusi olevansa hyvin suositussa lomakohteessa. Sataman ravintoloissa oli pitkälti perinteistä turistiruokaa ja krääsää. Meidän porukka löysi rannan läheisyydestä hyvän ravintolan ja osa ehti ruokailun ohessa myös shoppailemaan. Itse en ostoksilla kiertelystä innostunut sillä olimme aiemmin vierailleet Splitin läheisyydessä sijaitsevassa ostoskeskuksessa. Mielenkiintoni keskittyi vanhan kaupungin rakennuksiin ja erityisesti temppeliin. Lasten kaverina lähdin kiipeämään portaat ja ihastelemaan maisemia. Yleensä tykkään korkeista paikoista, mutta nyt kiipeäminen tuntui tärinänä jaloissa. Tämä varmaan johtui mukana olevista lapsista ja luottamuksesta heidän taitojaan kohtaan. Melkein koko matkan ajan oli sellaisia rakoja joista olisi voinut tippua tai aiheutua läheltäpiti tilanteita.

Ylhäältä avautui kauniit maisemat ja joukko punatiilisiä kattoja. Temppelistä käsin pystyi näkemään myös kylän jossa asuimme. Sieltä näki myös Marjan- luonnonpuiston, joka sijaitsee kaupungin kupeessa. Vaikka näkymät olivat huikeat niin oli aika helpottava päästä alas ja erityisesti saada lapset alas portaita pitkin. Omien sanojensa mukaan ketään ei tietenkään pelottanut, ainakaan paljoa.

Marjan- luonnonpuisto

Ylemmässä kuvassa näkyy Marjan kukkula jossa kävimme hikoilemassa parin neidin ja mieheni kanssa. Mäen päälle olisi päässyt pyörällä, mutta meillä ei ollut pyöriä käytössä. Valitsimme pienen porrastreenin josta tyttöset ottivat ilon irti juosten. Paikka tuntui olevan monen muunkin liikkujan suosiossa ja meidän aikaan siellä oli nähtävillä useampi koiran ulkoiluttaja. Kukkulan päältä avautui upeat maisemat Splitiin ja myöskin vuorille. Kroatiassa on niin uskomatonta kuinka siellä voi jokapuolella nähdä vuorta ja pienellä ponnistelulla pääset näkemään kattavasti koko kaupungin. Samaan kuvaan mahtuu vehreää luontoa, valtava määrä asutusta ja karut vuoret eikä voi unohtaa turkoosia vettä. Aikamoinen yhdistelmä, joka tekee vaikutuksen eikä tämänkään reissun jälkeen voi sanoa etten palaisi takaisin.

Luonnon lisäksi Kroatiassa kiehtoo erilaiset nähtävyydet, vaikka viikkon mahtui paljon nähtävää niin varmasti ihasteltavaa vielä riittäisi. Paikka tarjoaa paljon aktiviteetteja ja yksi näistä on melonta. Merelle lapset eivät uskaltaneet lähteä, mutta luulen senkin onnistuvan muutamien vuosien kuluttua. Ruuan ystävälle maa tarjoaa paljon erilaisia herkkuja. Yksi niistä on merenherkut eikä voi unohtaa muita maan antimia. Eniten taidan ikävöidä hedelmiä ja taivaallista fetajuustoa. Matkalta kotiin päätyi purkki viikunahilloa ja luulen, ettei sellaista herkkua löydy suomesta. Hillopurkki hupeni äkkiä juustojen kera mökillä nautiskellen. Tällaiset herkut ja muistot saa haaveilemaan reissuista. Tähän kohtaan en kuitenkaan reissuja kaipaa sillä on oikein mukava olla pitkä tauon jälkeen omassa kodissa.